
 

 

 

 

Trinity Term 

 [2019] UKPC 38 

Privy Council Appeal No 0097 of 2018 

  

  

 

 

 

JUDGMENT 
 

 

Simon and others (Respondents) v Lyder and 

another (Appellants) (Trinidad and Tobago) 

 

From the Court of Appeal of the Republic of Trinidad 

and Tobago 
 

before  

 

Lord Wilson 

Lord Carnwath 

Lady Black 

Lord Briggs 

Lady Arden 
 

 

JUDGMENT GIVEN ON 

 

 

29 July 2019 

 

 

Heard on 18 June 2019 

 



 

 

 

 
Appellants  Respondents 

Adam Speker  Ulric Skerritt 

  Thalia Francis-Brooks 

(Instructed by Juris 

Chambers) 

 (Instructed by Charles 

Skerritt and Associates) 

 



 

 

 Page 2 
 

LORD BRIGGS: 

Introduction 

1. This appeal from the Court of Appeal of Trinidad and Tobago raises the well-

known conundrum in the common law of defamation, namely the extent to which (if at 

all) two or more different statements made upon different occasions by the same 

defendant may be aggregated for the purpose of giving rise to a cause of action in 

defamation, when none of those statements would do so, viewed on its own. 

2. The conundrum arose from two decisions of the English Court of Appeal, 

Grappelli v Derek Block (Holdings) Ltd [1981] 1 WLR 822 and Hayward v Thompson 

[1982] QB 47, decided six months apart, in both of which Lord Denning MR gave the 

leading judgment. The first (Grappelli) appeared to decide that in no circumstances 

could this be done. The second (Hayward) appeared to reach the contrary conclusion, 

upon the basis of a distinction drawn by Lord Denning which has not found favour 

thereafter, with academics, practitioners, or courts around the world which habitually 

apply the common law. 

3. Readers of this judgment who hoped that it might finally resolve this conundrum 

will be disappointed. The Board does not consider that there is an entirely satisfactory 

conceptual solution to the problem but, for the reasons which follow, we have concluded 

that, on the particular facts of this case, the appeal can be satisfactorily resolved without 

doing so. It is a feature of the common law of defamation that neat conceptual solutions 

do not always provide satisfactory answers to the endlessly varied fact-sets with which 

judges and (in some jurisdictions) juries have to wrestle, for the purposes of achieving 

an outcome which properly accords with justice and common sense. 

The Facts 

4. At about 5.30 pm on 17 August 2007 there occurred in the residential district of 

Wallerfield, in the town of Arima, Central Trinidad, a shooting incident in which four 

male occupants of a car, and a woman in her home nearby, were all shot dead by police 

officers: (“the Wallerfield shooting”). 

5. The second defendant in these proceedings, Trinidad Express Newspapers Ltd 

(“Express Newspapers”), who publish the Daily and Sunday Express in Trinidad, 

reported the Wallerfield incident at the time. Then, in December 2008, a little more than 



 

 

 Page 3 
 

a year later, the second defendant published an article headed “Fatal Blunder - Report 

reveals innocent Wallerfield five killed in police mistake” and a further editorial article 

headed “A clear call for justice” on the following day. They will be referred to as 

“articles A and B”. The gist of them was that an unidentified person within the Trinidad 

Police Service had put together a police assassination squad (also unidentified) with a 

view to obtaining revenge against the supposed killer of a well-known female drugs 

dealer with whom he was connected, and that the killer had been believed to be one of 

those travelling in the car, although all those killed in the Wallerfield shooting were in 

fact innocent citizens. Article B encouraged its readers “to pay close attention to the 

proceedings of the ordered inquest when it does come up in the Arima Magistrates 

Court, the better to ascertain whether justice is being served”. 

6. Neither article A nor B identified any of the police officers alleged to have been 

involved in planning or executing the shooting. They were, however, as the court later 

held, thoroughly defamatory in nature, although they did not defame any particular 

identified individuals. 

7. The inquest into the Wallerfield shooting was held in May and June 2009, some 

six months after the publication of articles A and B. On 5 June, while the inquest was 

ongoing, the second defendant published a further article (“article C”) headed “Forensic 

expert testifies in Wallerfield shootings”, explaining that the inquest was to ascertain 

the circumstances of the 17 August 2007 incident, and describing the testimony of the 

pathologist called to give expert evidence. Article C identified by name nine police 

officers whose conduct was said to have come into question following the shootings. 

They are the claimants in these defamation proceedings. 

8. The inquest concluded on 30 June 2009, with findings that the officers involved 

were not culpable in any way for the deaths of any of the five people killed during the 

Wallerfield shooting. On 5 July 2009 the second defendant published a further article 

(“article D”) headlined “Self-preservation important”. The first line of the article was 

“kill or be killed”. It named the nine officers again, reporting that they had all been 

cleared by the inquest, and that the court had ruled that the actions of the officers were 

in no way negligent against the four men killed and further ruled the death of the young 

woman hit in the cross-fire was a misadventure. Article D reported that the officers had 

been vindicated by the court, but it also reported statements by relatives of the deceased 

and one of their representatives suggesting a sense of continuing injustice on their part 

about the outcome of the inquest. 

The Proceedings 

9. The ensuing defamation proceedings by the named police officers against 

Express Newspapers and its general editor were issued in May 2010 and tried before 



 

 

 Page 4 
 

Seepersad J, without a jury, in March 2013. In his reserved judgment dated 24 May 

2013 dismissing the claim, he held that references to “police officers” in articles A and 

B could not have been understood at the time to refer to the claimants, although they 

were plainly defamatory in nature, and that articles C and D could not be relied upon to 

identify the claimants as the subjects of the defamatory content of articles A and B. The 

judge had also, during the trial, ruled against the admission of evidence that the 

claimants were in fact identified as the subject of articles A and B at the time of their 

publication, because the facts supportive of that conclusion had not been pleaded. 

10. The Court of Appeal (Bereaux, Moosai and Pemberton JJA) unanimously 

allowed the claimants’ appeal. They concluded that articles C and D were admissible 

for the purposes of identifying the claimants as the subject of articles A and B, and that 

the judge had been wrong to exclude evidence that the claimants were in fact identified 

as such at the time of the publication of articles A and B. The defendants’ cross-appeal 

(about which nothing has turned before the Board) was at the same time dismissed. 

Grounds of Appeal 

11. There are the following three grounds of appeal before the Board: 

i) That material subsequent to publication of an alleged defamatory 

statement cannot be prayed in aid for the purposes of founding a cause of action 

based upon that statement, because a cause of action in defamation (if there is 

one) is complete at the moment when a statement is published. 

ii) That, if subsequent material can in principle be relied upon for that 

purpose, the Court of Appeal was wrong to reverse the finding of the judge that 

articles C and D were not available for that purpose, mainly due to the passage 

of time between them and the publication of articles A and B. 

iii) That the Court of Appeal was wrong to reverse the judge’s ruling about 

the admissibility of evidence of contemporaneous identification of the claimants. 

It is convenient to deal with ground three first, before addressing grounds one and two, 

which need to be considered together. 

Ground Three 

12. The claimants sought at trial to introduce (without prior warning) evidence from 

the claimants themselves that they had received telephone calls shortly after the 



 

 

 Page 5 
 

publication of articles A and B suggesting that the callers had identified them as the 

subject of those articles. No attempt was made by the claimants to call any person who 

made that identification. The judge ruled that identification of that kind (extraneous to 

the defamatory statements themselves) had to be pleaded with particularity, and had not 

been. 

13. The Court of Appeal regarded that analysis by the judge as “plainly wrong” 

although there had been no ground of appeal making any such assertion. Their view 

was that the admissibility of the claimants’ evidence was a matter of weight, rather than 

one to be resolved on the pleadings. 

14. In the Board’s view the judge made no error of law in relation to this question. 

He was better placed than the Court of Appeal or (for that matter) than the Board to 

judge whether the absence of the requisite pleading rendered the introduction of that 

evidence unfair to the defendants, and his conclusion that it did cannot be faulted. 

Furthermore, there having been no ground of appeal to the Court of Appeal on that 

issue, it was not one which the Court of Appeal ought to have decided against the judge. 

Grounds One and Two 

15. After a careful analysis of the relevant authorities (referred to below) the judge 

concluded that the law did permit reference to subsequent statements by the defendant 

for the purposes of identifying the (otherwise unnamed) subjects of an earlier 

defamatory statement in certain circumstances, but that articles C and D could not be 

used for that purpose in the present case. His main reasons were, first, that there had 

been too long a lapse of time between December 2008 (when articles A and B were 

published) and June and July 2009 (when articles C and D were published) for readers 

of articles C and D to make the necessary connection between the police officers there 

named, and the unnamed subjects of articles A and B. Secondly he found that articles 

C and D were mainly concerned with reporting of the inquest, and made no sufficient 

reference back to articles A and B or their content, to justify their use for the purpose 

of identifying the claimants as their subjects. 

16. For its part the Court of Appeal concluded, again, that the judge had been 

“plainly wrong” in that analysis sufficient to permit an appeal on what was essentially 

a question of fact and evaluation, because the lapse of time between the two groups of 

articles, although important, was insufficient to displace a sufficient nexus between 

them about a notorious incident attracting large public attention in a small country. In 

the view of the Court of Appeal readers of articles C and D would connect the police 

officers therein named with the defamatory content of articles A and B. 



 

 

 Page 6 
 

17. In the Board’s view, the central question in this main part of the appeal is not a 

question of law as such, since both the judge and the Court of Appeal directed 

themselves by reference to a sensible (and similar) summary of the relevant principles. 

Rather, the outcome turns on whether the Court of Appeal ought to have departed from 

the judge’s factual and evaluative findings about that issue, and to have come to a 

different and opposing evaluation of its own. Nonetheless, and in order to set that 

question in context, it is necessary to say something briefly about the conundrum raised 

by the relevant authorities. 

The Authorities 

18. The claimants in the Grappelli case (referred to above) alleged a slander by the 

defendant concert promoters by telling the managers of certain concert halls that 

forthcoming concerts by the claimants (the first of whom was a famous violinist) had 

been cancelled because Mr Grappelli was very seriously ill and might never tour again. 

There was nothing defamatory in that statement, but publicity two months later of the 

claimants’ concert programme was alleged, if aggregated with the original statement, 

to suggest by way of innuendo that Mr Grappelli’s assertion of illness as the reason for 

cancelling his earlier appearances had been dishonest. The Court of Appeal held that 

the question whether a statement (whether libel or slander) gave rise to a cause of action 

in defamation had to be determined at the moment of its publication, and not later. At 

[1981] 1 WLR 822, 825B, Lord Denning said: 

“I would go by the principle, which is well-established, that in 

defamation - be it libel or slander - the cause of action is the 

publication of defamatory words of and concerning the plaintiff. 

The cause of action arises when those words are published to the 

person by whom they are read or heard. The cause of action arises 

then: and not later.” 

At p 831 Dunn LJ said: 

“Like Lord Denning MR, I would prefer to deal with this on 

principle. I agree that a publication is an essential part of the cause 

of action; that once there is publication the cause of action is 

complete, and there is no room for the doctrine that the cause of 

action can, so to speak, be allowed to be inchoate or lie dormant 

until such time as some fact emerges which would transform an 

otherwise innocent statement into a defamatory one.” 

19. The principle that a cause of action in defamation arises (if at all) when the 

relevant statement is published (ie read by a recipient) is firmly grounded in the 



 

 

 Page 7 
 

common law of defamation, and was recently affirmed by the Supreme Court of the 

United Kingdom in Lachaux v Independent Print Ltd (Media Lawyers Association 

intervening) [2019] UKSC 27; [2019] 3 WLR 18, although not with this conundrum in 

mind. It was a case about the impact upon the common law of English legislation not 

replicated in Trinidad and Tobago. 

20. An early test of the universal applicability of the simple concept laid down in the 

Grappelli case was provided, only six months later, by the facts of the Hayward case. 

This arose from the Norman Scott affair in which Mr Scott’s dog was shot by a person 

who later claimed that he had been hired to assassinate Mr Scott, who had previously 

been in a homosexual relationship with Mr Jeremy Thorpe, the then leader of the Liberal 

Party. On 9 April 1978 the Sunday Telegraph published an article suggesting that one 

of two persons involved in the Scott affair was a wealthy benefactor of the Liberal Party, 

but not naming him, and that they had both played a part in funding the botched attempt 

to kill Mr Scott. Exactly a week later, on 16 April, the same newspaper published a 

second article naming the claimant Mr Jack Hayward as the party benefactor. 

21. Mr Hayward’s claim was tried before a jury and succeeded. Evidence was 

tendered to show that the first article, on its own, sufficiently identified Mr Hayward as 

a subject although without naming him. But the trial judge also directed the jury that it 

could have regard to the second article for the purpose of identifying Mr Hayward as 

the person defamed by the first article. It was that direction to the jury that led to the 

appeal, squarely based upon the Grappelli case which, it was submitted, rendered that 

direction erroneous in law. 

22. The Court of Appeal disagreed, although each of the three members of the court 

gave different reasons for doing so. Lord Denning said that the second article was 

admissible as proof that the defendant had intended to refer to the plaintiff in the first 

article. He said, “if the defendant intended to refer to the plaintiff, he cannot escape 

liability simply by not giving his name”. Sir George Baker said that the Grappelli case 

could be distinguished upon the basis that it prohibited the use of subsequent material 

to render an originally innocent statement defamatory, but not the use of the subsequent 

material to identify the subject of an earlier defamatory statement. He said that the first 

article had set readers a kind of crossword puzzle as to the identity of the benefactor, 

which had been answered by the second article, so that both were defamatory in 

conjunction. He accepted a submission that where two statements formed part of a saga 

or series, they may both be looked at for the purposes of identifying a cause of action 

in defamation. Sir Stanley Rees agreed with Sir George Baker’s first reason for 

distinguishing the Grappelli case. He said that where the original statement was 

defamatory, the second statement identifies the person defamed and is published by the 

same party, the two statements could be relied upon in conjunction. He noted that a 

second statement with a sufficient reference back to the first could amount to a re-

publication of the first statement. Both Sir George and Sir Stanley also regarded the first 



 

 

 Page 8 
 

article as having been sufficient on its own to identify the plaintiff as its subject, albeit 

only to a narrow class. 

23. Lord Denning’s intention-based reason for distinguishing the Grappelli case has 

not stood the test of time. It was doubted by Eady J in Chase v News Group Newspapers 

Ltd [2002] EWHC 2209 (QB), and by the Irish Supreme Court in Bradley v Independent 

Star Newspapers Ltd [2011] IESC 17. The leading text books note that it is contrary to 

established authority to the effect that a defendant’s subjective intention is relevant to 

defamation only upon an issue of malice: see for example Gatley on Libel and Slander 

12th ed (2013), para 31.27, and the earlier decision of the House of Lords in E Hulton 

& Co v Jones [1910] AC 20, 24 per Lord Loreburn LC. 

24. Intention aside, the basis of principle upon which the Court of Appeal in the 

Hayward case properly departed from its earlier decision in the Grappelli case has never 

been satisfactorily resolved, although subjected to intense judicial analysis. In addition 

to the Chase and Bradley cases, there is also Baltinos v Foreign Language Publications 

Pty Ltd (1986) 6 NSWLR 85, and Fairfax Media Publications Pty Ltd v Pedavoli [2015] 

NSWCA 237, both from New South Wales. 

25. The Board’s view is that the rigorous exclusionary principle laid down in the 

Grappelli case, namely that a subsequent statement by the same defendant can never be 

aggregated with an earlier one, although consistent with the conceptual basis of 

defamation at common law, goes too far. As has been frequently observed it accords 

neither with reason, justice nor common sense. The facts of the Hayward case, where 

the two statements were published only a week apart, the first set a puzzle which the 

second answered and where both were part of a saga or series, put that beyond doubt. 

Therefore the first ground of appeal, which seeks to uphold that exclusionary principle 

in full, fails. 

26. It is unnecessary for the purposes of determining this appeal for the Board to 

resolve with any precision the question how the exception to the exclusionary principle 

is to be framed. It may well be that there are several different conceptual routes to its 

identification on different facts. It is sufficient to say that the authorities on this question 

demonstrate that, for two statements made by the same person, but published at different 

times, to be aggregated for the purpose of giving rise in conjunction to a completed 

cause of action in defamation, there must in the mind of the reasonable reader be created 

a sufficient nexus, connection or association between the two of them, so that (where 

one is defamatory and the other identifies the subject) there comes a moment in time at 

which, in the mind of that reader, the claimant is identified as the subject of the 

defamatory accusation. That moment in time will generally be the time of publication 

(ie reading) of the second statement. 



 

 

 Page 9 
 

27. That nexus or connection between the two statements may be established by 

varying means. The defendant may, in the first statement, have invited the reader to 

await further information in a later statement. The two statements may be part of a single 

saga or series. The second statement may sufficiently refer back to the first statement 

so as to incorporate it by reference, or its contents as a legal innuendo, in the second 

statement. But these are not legal categories. They are merely examples of ways in 

which, as a matter of fact, a claimant may prove the requisite nexus or connection 

between the two statements. Where this issue arises in defamation proceedings, it is 

essentially a question of fact or evaluation, whether for the jury (in the jurisdictions 

where the jury is still used) or for the judge, as in Trinidad and Tobago. If the judge has 

correctly directed himself in law, then the question for an appellate court is not whether, 

with the same direction, it would have reached a different conclusion, but whether the 

decision of the judge was plainly wrong, or outwith the boundaries of reasonable 

divergence of view: see, in a slightly different defamation context, Stocker v Stocker 

[2019] UKSC 17; [2019] 2 WLR 1033, paras 58-59 per Lord Kerr of Tonaghmore, and 

his citation from the judgment of Lord Reed JSC in McGraddie v McGraddie [2013] 

UKSC 58; [2013] 1 WLR 2477, paras 3-4. 

28. Returning to the present case, the Board can detect no error of law in the judge’s 

self-direction about how he should decide whether articles A and B could be aggregated 

with articles C and D for the purpose of completing the claimants’ cause of action. At 

para 52 he asked himself whether the reasonable reader of the two groups of articles 

would “make a sufficient nexus” between them, and therefore between the content of 

articles A and B and the claimants. He concluded that at the time of the publication of 

articles C and D where the claimants were named, “the reasonable avid reader would 

more likely than not have forgotten the tenor and purport of (articles A and B)”. 

29. Likewise, the Court of Appeal directed itself, at para 35 of the judgment of 

Pemberton JA that: 

“There must be a sufficient nexus between the two sets of 

publications.” 

They reached a different conclusion about that factual question from the judge, and 

concluded that the judge was plainly wrong in his conclusion. 

30. It is not, in the Board’s view, enough for an appellate court to conclude that a 

judge was plainly wrong in reaching a factual conclusion merely because they disagree 

with it. Nor is it sufficient that the judge may have expressed his reasons for his 

conclusion in a relatively summary form so that, because it does not address the full 

contrary reasoning of the appellate court, it is thereby vitiated by being unreasoned. In 

the present case, the judge alighted primarily upon the passage of time (in excess of six 



 

 

 Page 10 
 

months) between the two groups of articles as his main reason for concluding that the 

reasonable readers of articles C and D would not have made an association in their 

minds with articles A and B but rather would have forgotten those earlier articles. The 

Court of Appeal’s principal reason for its opposite conclusion was its perception that 

the underlying incident, namely the Wallerfield shooting, was itself one which was 

likely to have remained in the minds of the reasonable reader in a small country with 

only 1.3m people. The judge did not mention the size of the population of Trinidad and 

Tobago in his reasoning, but it seems to the Board entirely unlikely that he failed to 

have regard to it, or considered the matter as if the reasonable readership were 

inhabitants of the United Kingdom or London, which the Court of Appeal used by way 

of contrary examples. 

31. It seems that the Court of Appeal’s conclusion may have stemmed from their 

particular reading of the judge’s reasoning. They asked themselves whether the judge 

was “plainly wrong … when he found that the subsequent articles … were incapable of 

identifying the officers as the persons referred to …” (para 34, their emphasis). That 

appears to reflect one sentence in the judgment where the judge found “as a fact” that 

the subsequent publications were “not capable of identifying the claimants …” (para 

50, his emphasis). Had that been the true basis of the judge’s reasoning, the Board would 

agree that it would have been too narrow. However, in the Board’s view that sentence 

must be read in the context of the following paragraphs in which the judge made clear 

that his conclusion was properly based on his evaluation of the relevant factors. 

32. The Board is entirely unable to conclude, at this second level of appeal, whether 

the judge or the Court of Appeal were right about this essentially factual question. They 

are, although directly opposed, both conclusions which a reasonable judicial mind could 

properly reach, directing itself correctly in law and paying appropriate attention to the 

facts as found by the judge (none of which have been in dispute at the appellate stage). 

There are factors such as the passage of time and the different focus between the two 

groups of articles that support the judge’s view, and factors such as the notoriety of the 

incident in a small society and the invitation in Article B to await the inquest which 

support the conclusion of the Court of Appeal. It follows that the Court of Appeal should 

not have concluded that the judge was “plainly wrong”. For that reason alone, this 

appeal ought to be allowed. 

33. The Board wishes to add however, (although this is not a point which was 

advanced in either of the courts below), that if it had been considering the matter afresh 

it would have been significantly influenced, in concluding that the judge’s finding that 

there was a lack of a sufficient connection or nexus between the two groups of articles 

was correct, by a perception that articles C and, in particular, D were in their tenor 

exculpatory of the claimants. Article C referred to expert pathological evidence which 

tended to support the police officers’ case, and article D was mainly engaged in 

reporting, in considerable detail, the finding of the inquest that the officers’ involvement 

in the shootings had been entirely innocent, not merely of deliberate killing, but even 



 

 

 Page 11 
 

of negligence. It is true that article D made reference to continuing feelings of injustice 

on the part of relatives of those who had been killed but, taken as a whole, it cast no 

doubt on their reputation, and clearly recorded the decision of a competent tribunal that 

they were innocent without adverse editorial comment of its own. 

34. Where it is sought to use the identification of the claimants in a later-published 

statement as identifying them as the subjects of an earlier defamatory statement, the 

later statement must be read as a whole. The question then is, do the reasonable readers 

of the two statements, if aggregated in their minds, come away with a perception that 

the common maker of those statements is, by the time of the second of them, asserting 

matters defamatory of the claimants. If the effect of the second statement (or group of 

statements) is to take away the defamatory sting in the first, then the aggregation may 

well not be defamatory taken as a whole. 

35. Nonetheless the Board makes these observations for completeness, rather than 

by way of decision, which is that this appeal should be allowed, because the judge was 

not plainly wrong in his answer to the question whether the two groups of articles could 

be aggregated. 


	1. This appeal from the Court of Appeal of Trinidad and Tobago raises the well-known conundrum in the common law of defamation, namely the extent to which (if at all) two or more different statements made upon different occasions by the same defendant...
	2. The conundrum arose from two decisions of the English Court of Appeal, Grappelli v Derek Block (Holdings) Ltd [1981] 1 WLR 822 and Hayward v Thompson [1982] QB 47, decided six months apart, in both of which Lord Denning MR gave the leading judgment...
	3. Readers of this judgment who hoped that it might finally resolve this conundrum will be disappointed. The Board does not consider that there is an entirely satisfactory conceptual solution to the problem but, for the reasons which follow, we have c...
	4. At about 5.30 pm on 17 August 2007 there occurred in the residential district of Wallerfield, in the town of Arima, Central Trinidad, a shooting incident in which four male occupants of a car, and a woman in her home nearby, were all shot dead by p...
	5. The second defendant in these proceedings, Trinidad Express Newspapers Ltd (“Express Newspapers”), who publish the Daily and Sunday Express in Trinidad, reported the Wallerfield incident at the time. Then, in December 2008, a little more than a yea...
	6. Neither article A nor B identified any of the police officers alleged to have been involved in planning or executing the shooting. They were, however, as the court later held, thoroughly defamatory in nature, although they did not defame any partic...
	7. The inquest into the Wallerfield shooting was held in May and June 2009, some six months after the publication of articles A and B. On 5 June, while the inquest was ongoing, the second defendant published a further article (“article C”) headed “For...
	8. The inquest concluded on 30 June 2009, with findings that the officers involved were not culpable in any way for the deaths of any of the five people killed during the Wallerfield shooting. On 5 July 2009 the second defendant published a further ar...
	9. The ensuing defamation proceedings by the named police officers against Express Newspapers and its general editor were issued in May 2010 and tried before Seepersad J, without a jury, in March 2013. In his reserved judgment dated 24 May 2013 dismis...
	10. The Court of Appeal (Bereaux, Moosai and Pemberton JJA) unanimously allowed the claimants’ appeal. They concluded that articles C and D were admissible for the purposes of identifying the claimants as the subject of articles A and B, and that the ...
	11. There are the following three grounds of appeal before the Board:
	i) That material subsequent to publication of an alleged defamatory statement cannot be prayed in aid for the purposes of founding a cause of action based upon that statement, because a cause of action in defamation (if there is one) is complete at th...
	ii) That, if subsequent material can in principle be relied upon for that purpose, the Court of Appeal was wrong to reverse the finding of the judge that articles C and D were not available for that purpose, mainly due to the passage of time between t...
	iii) That the Court of Appeal was wrong to reverse the judge’s ruling about the admissibility of evidence of contemporaneous identification of the claimants.

	It is convenient to deal with ground three first, before addressing grounds one and two, which need to be considered together.
	12. The claimants sought at trial to introduce (without prior warning) evidence from the claimants themselves that they had received telephone calls shortly after the publication of articles A and B suggesting that the callers had identified them as t...
	13. The Court of Appeal regarded that analysis by the judge as “plainly wrong” although there had been no ground of appeal making any such assertion. Their view was that the admissibility of the claimants’ evidence was a matter of weight, rather than ...
	14. In the Board’s view the judge made no error of law in relation to this question. He was better placed than the Court of Appeal or (for that matter) than the Board to judge whether the absence of the requisite pleading rendered the introduction of ...
	15. After a careful analysis of the relevant authorities (referred to below) the judge concluded that the law did permit reference to subsequent statements by the defendant for the purposes of identifying the (otherwise unnamed) subjects of an earlier...
	16. For its part the Court of Appeal concluded, again, that the judge had been “plainly wrong” in that analysis sufficient to permit an appeal on what was essentially a question of fact and evaluation, because the lapse of time between the two groups ...
	17. In the Board’s view, the central question in this main part of the appeal is not a question of law as such, since both the judge and the Court of Appeal directed themselves by reference to a sensible (and similar) summary of the relevant principle...
	18. The claimants in the Grappelli case (referred to above) alleged a slander by the defendant concert promoters by telling the managers of certain concert halls that forthcoming concerts by the claimants (the first of whom was a famous violinist) had...
	At p 831 Dunn LJ said:
	19. The principle that a cause of action in defamation arises (if at all) when the relevant statement is published (ie read by a recipient) is firmly grounded in the common law of defamation, and was recently affirmed by the Supreme Court of the Unite...
	20. An early test of the universal applicability of the simple concept laid down in the Grappelli case was provided, only six months later, by the facts of the Hayward case. This arose from the Norman Scott affair in which Mr Scott’s dog was shot by a...
	21. Mr Hayward’s claim was tried before a jury and succeeded. Evidence was tendered to show that the first article, on its own, sufficiently identified Mr Hayward as a subject although without naming him. But the trial judge also directed the jury tha...
	22. The Court of Appeal disagreed, although each of the three members of the court gave different reasons for doing so. Lord Denning said that the second article was admissible as proof that the defendant had intended to refer to the plaintiff in the ...
	23. Lord Denning’s intention-based reason for distinguishing the Grappelli case has not stood the test of time. It was doubted by Eady J in Chase v News Group Newspapers Ltd [2002] EWHC 2209 (QB), and by the Irish Supreme Court in Bradley v Independen...
	24. Intention aside, the basis of principle upon which the Court of Appeal in the Hayward case properly departed from its earlier decision in the Grappelli case has never been satisfactorily resolved, although subjected to intense judicial analysis. I...
	25. The Board’s view is that the rigorous exclusionary principle laid down in the Grappelli case, namely that a subsequent statement by the same defendant can never be aggregated with an earlier one, although consistent with the conceptual basis of de...
	26. It is unnecessary for the purposes of determining this appeal for the Board to resolve with any precision the question how the exception to the exclusionary principle is to be framed. It may well be that there are several different conceptual rout...
	27. That nexus or connection between the two statements may be established by varying means. The defendant may, in the first statement, have invited the reader to await further information in a later statement. The two statements may be part of a sing...
	28. Returning to the present case, the Board can detect no error of law in the judge’s self-direction about how he should decide whether articles A and B could be aggregated with articles C and D for the purpose of completing the claimants’ cause of a...
	29. Likewise, the Court of Appeal directed itself, at para 35 of the judgment of Pemberton JA that:
	30. It is not, in the Board’s view, enough for an appellate court to conclude that a judge was plainly wrong in reaching a factual conclusion merely because they disagree with it. Nor is it sufficient that the judge may have expressed his reasons for ...
	31. It seems that the Court of Appeal’s conclusion may have stemmed from their particular reading of the judge’s reasoning. They asked themselves whether the judge was “plainly wrong … when he found that the subsequent articles … were incapable of ide...
	32. The Board is entirely unable to conclude, at this second level of appeal, whether the judge or the Court of Appeal were right about this essentially factual question. They are, although directly opposed, both conclusions which a reasonable judicia...
	33. The Board wishes to add however, (although this is not a point which was advanced in either of the courts below), that if it had been considering the matter afresh it would have been significantly influenced, in concluding that the judge’s finding...
	34. Where it is sought to use the identification of the claimants in a later-published statement as identifying them as the subjects of an earlier defamatory statement, the later statement must be read as a whole. The question then is, do the reasonab...
	35. Nonetheless the Board makes these observations for completeness, rather than by way of decision, which is that this appeal should be allowed, because the judge was not plainly wrong in his answer to the question whether the two groups of articles ...

